There was an error in this gadget

Saturday, 10 December 2011

Ibrah : Pemuda Yang Tua..

Mata menumpu tepat ke arah cermin. Hambe meneliti sebuah cermin yang selalu hambe tiliki sejak dari umurku kecil lagi. Suatu perkara yang sangat aneh!! Cermin yang sepatutnya mengeluarkan imej sebenar.

Tiba-tiba, hambe terkejut. Sedangkan, hambe tidak pernah pun berbuat suatu yang tidak sepatutnya pada cermin tersebut. Hambe perhati dari atas kebawah... kemudian dari bawah ke atas... Sangat aneh.. Aneh nya , bila hambe melihat cermin tersebut tidak mengeluarkan imej Kepala hambe... MasyaALLAH, dimana imej kepala hambe?? Cermin ni tipu ape??

Ketahuilah, sahabat-sahabatku sekalian. Kuasa Allah sangat Agung. Selama ini, aku mampu melihat imej kepala ku di cermin, tapi kini... imej kepala telah hilang !!


Hambe renung kembali.. Rupa-rupanya, hambe baru sedar, bahawa umurku telah meningkat remaja. Patut la.... dah tinggi(senyum)


So, the point 4 today is Remaja/Pemuda .
Kalau BA, AsSyabab.
Jika BI, Youth.
Maka BC,Qīng shàonián.

Ibraf Cafe sukacita , secara ringkasnya, ingin menceritakan sebuah kisah seorang tokoh Intelektual. Beliau diberi nama Saad Bin Mirza. Dengan membawa gelaran yang cukup terkenal di Turki, Badi'uzzaman Sa'id Nursi. Beliau dilahirkan pada tahun 1876 di Nurs, Khizan, Turki. Ibu bapa beliau berketurunan Kurdis dan berasal drpd salasilah Ahl Bayt.

Mungkin nama beliau kurang dikenali, INsyaALLAH, pada hari ini, medan blog Ibrah Cafe akan mengisahkan lebih lanjut.

Gelaran Badi'uzzaman diberikan kepada beliau oleh gurunya yg bernama Syeikh Fathu'llah. Ia bermksud Keunggulan Zaman.Namun, beliau tidak mahu menerima gelaran itu kerana merasakan masih belum layak dengan gelaran itu. Mana tidaknya, gelaran yang diberi bukanlah semacam Bapa Kemerdekaan, Bapa Pembangunan, Bapa Kesatuan dan segala jenis Bapa yang ada atas muka bumi. Tetapi, kepadatan ilmu yang ada pada diri beliau itu.... Bahkan dicurahnya pula umpama tsunami menyirami bumi kontang.

Tentang pendidikan beliau.. Pada umur 9 tahun, Sa'ad al-Nursi mula mencari ilmu pengetahuan ke luar kawasan tempat tinggalnya. Beliau mempelajari dan menguasai ilmu-ilmu yang ada pada kitab-kitab muktabar seperti , Jam' al-Jawami, Sharh al-Mawaqif, dan Ibn Hajar. Minat beliau dalam bidang ilmu ini bermula apabila beliau ikut serta dalam majlis-majlis ilmu yang dibuat dirumah bapanya. Disitu beliau mula mendapat pendedahan awal dalam proses pembentukan mindanya.

Gelaran Ulama Muda yg hebat pernah dinobatkan padadiri beliau. Sa'idal-Nursi pernah dipelawa oleh Gabenor Bitlis yang bernama Umar Basha supaya tinggal bersamanya.Beliau menetap disitu hanya 2 tahun , tapi sudah berjaya menghafal kitab-kitab seperti al-Matali, al-Mawaqif dan al-Mirqat. Selain itu, Sa'id al-Nursi berjaya mempelajari dan menguasai ilmu kalam, mantik, nahu, tafsir, hadis dan fiqah.

Alam kerjaya... Pada tahun1879, umur 21 tahun, Beliau dilantk menjadi Ulama oleh Gabenor Hasan Basha . Namun, beliau merasakan diri beliau belum cukup mendalami ilmu-ilmu moden. Akhirnya, beliau mengambil keputusan mempelajari bidang sains seperti fizik, kimia, biologi, astronomi dan ilmu kaji bumi.
 Bagi memantapkan lagi diri dengan keseluruhan ilmu, beliau tidak ketinggalan mempelajari ilmu geografi, falsafah moden, sejarah dan matematik. Kepakaran beliau dalam cabang-cabang ilmu itu akhirnya mlayakkan beliau dengan gelaran Badi'uzzaman. Kali ini Sa'idal-Nursi menerima gelaran itu. Bagi beliau, ilmu sains dan ilmu agama tidak dapat dipisahkan.

Berbekalkan kesedaran betapa perlunya dilakukan perubahan kepada sistem pendidikan yang sedia ada, Sa'id al-Nursi pergi ke Istanbul bagi menubuhkan sekolah Islam Moden yang dinamakan Madrasah al-Zahra. Sukatan pelajarannya diambil daripada al-Azhar, Mesir. Usaha beliau dalam meningkatkan taraf pendidikan diteruskan dengan usaha membina universiti di Anatolia,Istanbul. Namun, usaha itu gagal apabila tercetusnya Perang Dunia Pertama. Dari situ beliau mula membuat reformasi sistem pendidikan. Beliau mahu ilmu agama dan ilmu moden pada masa itu dipelajari dengan sama penting.

SO, dalam usia yang muda ini, beliau sanggup memperjuangkan hak ilmu yang sepatutnya dimliki oleh orang Islam. Sikap beliau juga sangat matang. Mampu menguasai segala ilmu . Fikiran masyarakat sekarang lebih melihatkan kepada ilmu agama hanya untuk orang tua-tua, dan ilmu moden hanya untuk mereka yang muda-muda. Tanggapan yang sangat tidak masuk akal.

Antara kata-kata beliau :

"Sebaik-baik pemuda di kalangan kamu adalah mereka yang 
menyerupai orang tua
dan seburuk-buruk orang tua adalah mereka yang 
menyerupai orang muda"

Karya beliau, Tafsir Rasa'il al-Nur adalah tulisannya yang terkenal dan dapat pengiktirafan daripada ulama terkenal. Tafsir Rasa'il al-Nur adalah tafsir Quran.
Karyanya ini membincangkan beberapa ilmu seperti ilmu hadis,falsafah, ilmu kalam, dan tasawwuf. Disamping mendapat sambungat yang hangat, Tafsir Rasa'il al-Nur diterjemahkan ke dalam beberapa jenis bahasa. Selain daripada bahasa Inggeris dan Arab, karya ini juga diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu, Rumania, Bulgaria, Parsi, Kurdi, Urdu, India , Jerman, Itali, Perancis, Rusia dan beberapa bahasa lain di Asia Tengah.

Beliau meninggal pada 23 Mac 1960 di Urfa.

Secara ibrahnya, pertama, dengan melihat cermin, mampu menyedarkan kita bahawa kita sedang meningkat umur.
Kedua, tokoh diatas bukti menunjukkan betapa pentingnya penguasaan ilmu. Sebab itu kita disarankan supaya belajar bukan sahaja didalam bilik kuliyah. Tetapi dimerata tempat. Ilmu itu hak orang mukmin, ambillah sebanyak mana yang kamu mahu. Nak sikit, dapat la yang sikit tu.

Dan beginilah, hambe mengkaitkan tajuk hari ini.  Pemuda Yang Tua!. Oleh hal yg demikian, kita akan dilihat seperti orang yang banyak ilmu. Macam Sa'id al-Nursi tadi. Akan tetapi, bukannya bermaksud pemuda yang tua itu dari segi KEKUATAN, tapi KEPERILAKUAN.
Waallahua'alam..

p/s maaf andai terkasar bahasa. Hanya mainan bahasa semata-mata. Yang penting, IBRAH....

Tuesday, 29 November 2011

Ibrah : Doktor Politik !

Menikmati udara segar di pagi hari. Terdengar kicauan burung-burung. Dibuka langsir, merasai kehangatan suam-suam panas mentari di pagi hari. Hari yang ceria, hambe mengulumkan senyuman kepada rakan sebilik.

Dengan pantas, hambe menjerit !

" Woooi, bangun.. Subuh dah lepas ar!! "

Tanpa menghiraukan air liur di mulut, dia terus ke bilik air untuk mengambil wudhu'. MasyaALLAH, sungguh membahayakan. Mana tidak nya. Kalau secara tiba-tiba malikil maut datang menjemput. Subuh yang tidak dilangsaikan. Menyesal seketika. Muhasabah buat kami berdua.

*p/s Hambe dah solat subuh sebelum kejut rakan sebilik..

So, sama-sama kita mengambil pengajaran daripada peristiwa tadi. Bahaya. Bahaya.

Jadi , Ibrah Cafe hari ini secara santainya. Memberi sedikit kisah buat pembaca semua. Membawa tajuk "DOKTOR POLITIK".

Sebelum itu, soal diri kita. Kenapa? Siapa? Bila? Dimana?

Melalui soalan. InsyaALLAH, kita akan mula menimbulkan rasa ingin tahu isi kandungannya.
Sebagai pelajar atau mahasiswa sekalipun, cara bertanyakan diri sendiri ini mampu menjadikan kita lebih cakna. Cakna bermaksud ambil berat. Cakna dengan setiap madah dimana jua, walaupun didalam kelas. Misalnya, dalam program kepimpinan, ceramah , dan sebagainya. Adapun, dengan keluarga juga kita perlu praktikkan cara ini. Secara tidak langsung, hubungan kekeluargaan akan terjalin dengan erat serta-merta dan lebih kokoh.Ibrah daripada kaedah bertanyakan diri sendiri sangat jelas disini.

Siapa? Empunya gelaran ini adalah seorang yang tidak asing bagi kita sebagai rakyat Malaysia. Beliau layak diberi anugerah sebagai tokoh politik. Nama penuh beliau ialah Burhanuddin bin Ungku Muhammad Nor. Beliau dilahirkan pada bulan Ogos 1911 di Changkat Tualang , Perak. Nikmat yang melimpah ruah oleh kerana ibu bapa beliau sangat berpegang teguh kepada agama Islam dan terdiri daripada golongan atasan. Orang senang jugak la Burhanuddin Helmy ni.

Sebelum hambe menceritakan kisah beliau. Hambe ingin menyingkap kembali kisah disebalik panggilan 'al-Helmy' bermula apabila rakan-rakan bapanya memanggil nama bapanya dengan Abi Halim. Kenapa? Hal ini adalah disebabkan oleh sikap Haji Muhammad Nor yang tidak materialistik dan kemewahan. Beliau suka senyum dan tidak mudah marah. Lama kelamaan nama Abi Halim ditukar menjadi al-Helmy yang bermaksud, 'orang yang tidak pemarah'. Burhanuddin kemudian menggunakan panggilan al-Helmy ini pada hujung namanya. Transformasi nama menjadi lebih comel .

Kisah pendidikan beliau sangat panjang. Jadi, hambe mengambil alternatif dengan mengambil point yang dirasakan penting. Senarai sekolah secara formal:
-Sekolah Behrang Ulu, Tanjung Malim.
-Sekolah Melayu Bakap.
-Sekolah Agama Sungai Jambu, Sumatera Barat.
-Pondok Pulau Pisang, Jitra Kedah.
-Madrasah Al Masyhur Al Islamiah, Pulau Pinang.
-Bidang homeopati di Ismaeliah Medical College, New Delhi.

Beliau belajar di India dengan mendapat biasiswa daripada hartawan India Muslim Pulau Pinang. Beliau juga anak melayu pertama yang mempunyai ijazah kedoktoran dalam bidang homeopati. Daripada senarai sekolah tadi, mungkin ada segelintir daripada pembaca yang pernah/sedang menjadi junior sekolah kepada Burhanuddin Helmy. Untunglah bagi mereka yang terlibat. Barangkali rahmat dan keberkatan ilmu  beliau berada disitu kekal selamanya.

Tahukah anda? Sebelum beliau pulang ke tanah air, beliau pernah ke Palestin pada tahun 1935. Semasa di Palestin beliau bersama perjuangan rakyat Palestin dalam menentang Deklarasi Belfour yang dikemukakan oleh pihak British bagi menubuhkan negara Israel. Akibatnya, beliau ditahan beberapa bulan disana. Tertunda sebentar buat beliau untuk pulang ke tanah air tercinta. Namun tidak ada sedikit pun semangat beliau luntur untuk terus berjihad dan berjuang demi Islam. Ini baru sahaja mengenai kisah beliau semasa berada dimusim pembelajaran.

Seterusnya, hambe akan menyentuh mengenai keperibadian Sufi Haraki ini.
Gelaran 'al-Helmy' pada hujung namanya benar-benar mencerminkan keperibadian Burhanuddin iaitu pendiam, bersopan-santun dan penyabar, Beliau mesra bergaul dengan golongan bawahan tanpa prasangka negatif. Malah sikap ini  ditonjolkan baik pada seteru politiknya. Walaupun beliau daripada keturunan bangsawan dan bergelar doktor, beliau seorang yang berjiwa rakyat.

Karier politik beliau pula. Pada mulnya, beliau hanya menjadi seorang guru bahsa Arab , dan beliau juga turut aktif dalam gerakan Islam, Jamaatul Islamiah di Singapura. Pada tahun 1937, beliau menerbitkan Taman Bahagia, sebuah akhbar yang secara terang-terangan menentang penjajahan British. Keberanian beliau membuatkan hambe rasa teruja. Tegakkan kebenaran.

Kalau dilihat zaman sekarang, memang jarang sangatlah untuk kita ketemu orang seperti Burhanuddin Helmy. Beliau ditahan polis Cawangan Singapura berikutan kes akhbar beliau itu. Selepas dilepaskan, beliau membuka sebuah klinik homeopati di Singapura.

Burhanuddin Helmy seorang ahli yang aktif dalam Kesatuan Melayu Muda(KMM). Beliau dilantik menjadi Penasihat Adat Istiadat dan Kebudayaan Melayu, satu jawatan tertinggi bagi orang tempatan masa itu.

Menerusi jawatan, beliau dapat membantu melindungi pusat pendidikan Islam yang terkemuka pada masa itu iaitu, Maahad Al Ihya As Syarif, Perak.

Pada tahun 1945, Burhanuddin dan pemimpin2 KMM lain menubuhkan Kesatuan Rakyat Indonesia Semenanjung (KRIS). Untuk apa??

Untuk mengusahakan mendapat kemerdekaan Tanah Melayu dan Indonesias secara serentak. Sebelum TAR lagi, beliau sudah sedar untuk memperjuangkan kemerdekaan. Perasan tidak kita??

Itulah pentingnya kita kaji sejarah..

Malangnya, Jepun terpaksa menyerah kalah kepada kuasa Berikat pada 14 Ogos 1945.Ini menguatkan cengkaman British kembali di Tanah Melayu.

Banyak lagi kisah Burhanuddin Helmy dalam bidang politik ini. DIsamping beliau aktif dalam politik, beliau tidak tinggal bidang kedoktoran serta bidang penulisan.  Antara buku beliau adalah ; Sejarah Perubatan, Ugama dan Politik , Falsafah Kebangsaan Melayu , dan Perjuangan Kita. 

Jika dilihat kepada peribadi beliau, memang tiada masalah bagi beliau untuk menempuhi semua bidang, malah beliau menggabungkan aspek yang saling menyandar. Tidak mustahil juga buat kita bukan?? Dengan usaha, itulah kunci bagi kita.

Pemikiran beliau juga banyak mencorakkan politik Tanah Melayu terutamanya perjuangan yang berteraskan kemerdekaan tanah air, Islam dan bangsa Melayu. Antara bait-bait katanya yang terkenal adalah:

"Diatas runtuhan kota Melaka,
kita bangunkan jiwa merdeka,
bersatulah Melayu seluruh baka,
membela hak keadilan pusaka..."

Nampak Ibrahnya disitu. Betapa pentingnya bidang politik yang digabungkan dengan bidang kedoktoran. Jadi, bagi mahasiswa pula, politik bermaksud pengurusan. Politik memang menjadi dasar dalam kehidupan kita. Lagi comel politik itu, jika dicombine kan dengan Islam.

Akhir kata, hambe harap sebarang respons silalah komen.  
Anda rasa anda waras, buatlah cara waras.
Wabillahi taufiq wal hidayah. Wassalam..


Saturday, 26 November 2011

Hitam Metalik !

Hambe terus melangkahkan kaki kehadapan keluar dari bilik 224. Tak sabar menunggu kehadiran Ustaz Zulqarnain. Entah siapa lah. Katanya, beliau adalah Pengarah Program jer.

Terkejut hambe bila dapat berita bahawa Ustaz tadi sebenarnya Pengarah Program Siasah Syarieyyah. MasyaALLAH, TabarakALLAH..

Terkejut hambe. Bukan calang orang rupa-rupanya. Program tersebut mendedahkan aspek siasah kepada masyarakat yang benar-benar berlandaskan Hukum Syarie. So, boleh diconsider sebagai seorang tokoh jugak lar. Tokoh Siasah.

Perjalan diteruskan lagi. Tiba-tiba. Satu rahmat yang zahir datang secara mengejut. Ibarat lebah datang menyerang hambe. Berdebar-debar tubuh terasa. Rahmat yang tidak disangka-sangka akan turun pada waktu cerah , mentari menyinar menampiaskan haba ke tubuh hambe. Hot

Adapun ia , Itulah rahmat HUJAN.. Turun selebat-lebatnya.

Alhamdulillah. Payah nak dapat di negeri lain. Payung diambil , bukan bermakna hendak mengelak dari rahmat. Tapi melindungi sebuah kitab didalam beg. Jalan-jalan lagi, sehingga sampai ke destinasi. Hambe tanpa rasa segan silu, membuka pintu Dewan. Kelihatan ramai mahasiswa/i sedang menunggu.

Hambe menyandarkan tubuh diatas kerusi. Lega rasanya. Yang menakjubkannya , rahmat yang bersama dengan hambe berjalan tadi. Tiba-tiba berhenti. Apsal laar.. Abaikan jer ah. Tapi, lafaz seinfiti syukur kehadhrat Ilahi, hambe selamat.

Maka, bermulalah pengembaraan roh ke zaman Rasul. Ustaz telah membawa hati kecil hambe bersama yang lain ke alam sejarah seorang sahabat baginda iaitu Saad bin Muaz.

So, inilah kaitannya dengan tajuk Ibrah Cafe hari ini.  

Hitam Metalik.!

..................................................gambar hiasan semata-mata.............................................

Kenapaa?? Terasa diri anda putih sangat ?? Perkataan menghina kah ini??

Inilah Islam. X pelik pun.

So, sukacitanya hambe hendak mengulang kembali ceramah daripada Ustaz tadi.Hambe tersentak sebentar. Dalam nada sinis , Ustaz berkata menengenai peribadi Saad . Katanya, inilah sahabat paling gelap dan 'hitam metalik' pulak tu. Ciptaan Ilahi. Ini bukan keaiban. Bahkan,  kelebihan.
Sering kali kita hanya mendengar, Bilal bin Rabah yang ganjil. Tapi, Saad bin Muaz lagi paling sangat tidak ganjil . Saad dikatakan jauh lebih hitam dari Bilal. Saad mula memeluk Islam ketika berumur 31 tahun dan syahid pada umur 37, seorang yang tinggi iman.

Lagi...

Ketika berhijrah ke Madinah beliau ingin mendirikan rumahtangga. Lalu dipinangnya perempuan di Madinah. Kerana kulitnya yang hitam, pinangannya telah ditolak berkali-kali oleh wanita-wanita Madinah. Rasa kecewa dengan peristiwa ini lalu beliau mendatangi Rasulullah untuk mengadu, “wahai Rasulullah, adakah hinanya aku ini kerana kulitku yang hitam sehingga pinanganku ditolak berkali-kali”. Lalu Rasulullah bekata, “jangan bimbang Saad, engkau adalah orang yang aku jamin”. Lalu Rasulullah memanggilkan sahabat-sahabat yang lain untuk bertanyakan kepada meraka akan rumah seorang wanita yang terkenal dengan kecantikannya di Madinah. Lalu Rasulullah menyuruh sahabat-sahabat tersebut membawa Saad untuk meminang atas jaminan Rasulullah. Alangkah gembiranya Saad di saat itu kerana dirinya dijamin oleh Rasulullah untuk dikahwinkan dengan wanita yang cantik

Inilah perintah Rasulullah. 
Kemudian,
Saad dan sahabat-sahabat dilayan oleh bapa kepada wanita tersebut. Lalu sahabat-sahabat yang lain menyampaikan hajat bahawa Saad telah dijamin oleh Rasulullah datang untuk meminang anaknya yang cantik tersebut. Bapa wanita itu kemudiannya gembira kerana salah faham menyangka anaknya dipinang oleh Rasulullah. Oleh kerana Saad seorang yang jujur lalu dinyatakan maksud yang sebenar bahawa beliaulah yang ingin meminang wanita yang cantik tersebut. Bapa wanita tersebut kemudian bertukar menjadi marah kerana menghina Saad yang berkulit hitam ingin mengahwini anaknya yang cantik.

Saad pun balik berjumpa dan mengadu kepada Rasulullah. Perempuan yang cantik ini kemudian menegur bapanya kerana menolak pinangan Saad kerana Saad adalah seorang yang dijamin oleh Rasulullah, dan ketentuan oleh Allah. Lalu bapa wanita itu pergi mengejar Saad dan meminta maaf dan menerima pinangan Saad di depan Rasulullah.

Rasulullah lalu bertanyakan Saad samada beliau memiliki wang??
Kerana mengetahui bahawa Saad tiada wang untuk berkahwin maka disuruhnya untuk meminta wang kepada Abd Rahman, Usman dan Ali. Kemudian Rasullulah menyuruh Saad membeli kelengkapan untuk perkahwinannya.

Ketika sedang membeli keperluan untuk perkahwinannya, Saad terdengar 
seruan jihad dari Rasulullah. “Wahai pemuda-pemuda Islam bersiap sedia segera kerana musuh sedang datang untuk menyerang kita”. Lalu Saad menukar fikiran dengan membeli kelengkapan perang dan siap sedia dengan baju perisai dan kuda untuk berperang. Saad dengan segera pergi berbaris paling hadapan dengan sahabat-sahabat lain dengan siap berpakaian perisai perang. Kerana baju perisai yang lengkap, Saad tidak dikenali oleh sahabat-sahabat lain. Takdir Allah Saad telah syahid dalam peperangan tersebut.
Selepas perang jihad tersebut, sahabat-sahabat terkejut kerana tidak menyangka orang yang berperisai lengkap tersebut adalah Saad. Mereka sedih dan tidak menyangka kerana Saad sedang bersiap sedia untuk perkahwinannya.

Bayangkan kita berada di tempat Saad?? Merana badan. 

Nak tahu. Itulah erti sebuah pengorbanan. 
Rasul  menziarahi kubur Saad. Rasul sedih, senyum, kemudian berpaling.

Buat pembaca semua. Ambillah Ibrah dari kisah ini. terlampau banyak ibrah yang boleh dipetik. Pengorbanan sangat memainkan peranan untuk menaikkan semangat berjihad. Sebagai mahasiswa sendiri, contoh pengorbanan.. Meninggalkan tidur demi mencari Ilmu. Bengkak kaki , demi menyahut seruan Ilahi. Meredah hujan, demi menghulrkan bantuan.

Tambahan .. Rasul sedih kerana pengorbanan dia. Rasul senyum kerana baru sahaja Saad disuruh dikahwini. Rasul berpaling.. Kerana  banyak bidadari berebut2 menyahut roh Saad ke Syurga sehingga baginda ternampak aurat yang terselak.

Tammat..

Setelah majlis bersurai. Hambe ke ruang membaca akhbar. Terlihat satu petikan "

Wakil DAP gelar MB Perak "black metalic".. hua hua


 Take it easy kawan. :) wassalam
 


Friday, 25 November 2011

Senyum Depan Tali Gantung !!

Tatkala masyarakat sebut mengenai tali gantung, semestinya mereka menganggap orang yang digantung itu melakukan kesalahan yang amat teruk lagi dahsyat . Bunuh, Gejala Dadah, Rasuah dll. Ekstrem saje. Mesti mereka-mereka yang digantung ni baru pasang niat untuk bertaubat. Baru hendak sedar . Sudah terhantuk, baru nak terngadah. Perangai orang Melayu. Naseb baik hambe tidak perjuangkan Melayu. Tapi Islam. Melayu hanya pada bangsa.
Di depan tali gantung, mereka pasti berasa kecewa, sedih , marah , bengang  .
(Kalau kat PLKN kita panggil GERAMJI :( ) .Masyarakat mengganggap itulah nihayah sebuah kehidupan.

Tapi, Ibrah Cafe hari ini ingin mengubah persepsi. Masyarakat di seluruh dunia. Bahawa terdapat juga insan yang boleh senyum di hadapan tali gantung . Gila ker ape??? BUkanlah..
Inilah dia, hambe perkenalkan. Idola hambe. Syed Qutb yang hambe pernah post sebelum ni. Biografi beliau yang sangat banyak ibrahnya.

Kali ini, hambe ingin menceritakan kisah beliau . Disaat sebelum Malikil Maut mencabut nyawa.

Beliau hanya melontarkan senyuman. Cukup tenang. Ekspresi muka yang tidak rasa bersalah.
Boleh bayangkan x ???Nah, ini gambarnya. Cube la tiru


Sebelum dihukum,As-Syahid ada menyebut bahawa As-Syahid bermimpi bertemu dengan Rasulullah S.A.W. yakni pada malam terakhir beliau sebelum mati di jalan Allah sebagai syuhada'.As-Syahid Syed Qutb menceritakan bahawa dirinya menunggang kuda putih dan Rasululllah S.A.W bersalaman dengannya dan menegaskan dengan kata-kata bertenanglah wahai Sayyid,sesungguhnya kamu telah berjaya mendapat kematian sebagai seorang syahid di jalan Allah.

MasyaALLAH, TabarakALLAH..

Penahanan As-Syahid mendapat perhatian daripada mantan Presiden Iraq,iaitu Jeneral Abdel Salem Aref yang meminta agar Presiden Gamal Abdul Naseer membebaskannya.Akhirnya hasil desakan beliau,As-Syahid Syed Qutb dibebaskan pada tahun 1964.


   Selepas 8 bulan dibebaskan,As-Syahid sekali lagi ditangkap dan dituduh menghasut rakyat untuk membakar pusat-pusat makmal sebagai tanda untuk menggulingkan kerajaan Mesir pada masa itu.

 



Syed Qutb dengan tegas menjawab;  "Telunjuk yang bersyahadah setiap kali bersolat bahawa Tiada Ilah yang disembah dengan sesungguhnya melainkan Allah dan Muhamad Rasulullah, tidak akan aku menulis satu perkataan yang hina. Jika aku dipenjara kerana benar aku redha. Jika aku dipenjara secara batil, aku tidak akan menuntut rahmat daripada kebatilan".

Maksud yang sangat mendalam. Kata-kata pedas. Menusuk qalbu hambe. Ayat beliau nganjing bagi mereka yang menzalimi beliau. 


Akhirnya pada 29 Ogos 1966,As-Syahid Syed Qutb bersama 7 orang anggota Ikhwanul Muslimin telah dihukum gantung sampai mati di sebuah tempat yang tidak diketahui umum termasuklah adiknya iaitu Muhammad Qutb.


"Mati Syahid ", katanya perlahan dan sempat pula mengulum senyum kepada mereka yang bertanya tentang hukuman yang akan diterimanya.


So, x pelik kan? Bagi orang yang perjuangkan Islam. X pernah takut mati. Masyarakat seluruh dunia sekalian. Ubahlah persepsi kalian. Berjuang untuk Islam bukan berakhir di tali gantung. Tetapi sebenarnya baru sahaja bermula. Mencapai kebahagiaan yang kekal selamanya.

Jika berlaku juga kepada kita, cubelah SENYUM ok.


Jika diberi pilihan untuk kita antara RM 100000++ dengan segala isi kandungan di bumi ini.


Hambe hendak ingatkan kepada semua. Pilihlah Mati Syahid.
Wabillahi taufiq wal hidayah, wassalam...













 


Monday, 21 November 2011

.: Menjaga Kesucian Hati :.





Sekarang , Ibrahcafe lebih advance lagi. Memaparkan satu article untuk tatapan kepada mereka yang masih belum lagi mencari pasangan hidup yang halal buat dirinya. Hambe terlihat di laman sesawang FB seseorang tu. Hambe telaah setiap perkataan. Hambe renung. Lantaran itu, hambe dapat Ibrah daripada article trsebut. Tajuknya 'Menjaga Kesucian Hati'. Memang lumrah. Hambe tidak akan mengulas mengenai persoalan (tajuk) bagaimana / mengapa / dimana / siapa / dll  . Tapi, ambillah Ibrah dari article ini. 


"Beginilah Caraku berkenalan KarenaNya

Bismillahirrahmanirrahiim

Wahai Saudari kami..

Mungkin kalian pernah mendapati kami dalam keadaan dingin dan membisu

Padahal bisa saja, kami membuka pembicaraan dan memecahkan suasana bersama kalian.

Namun kami sadar, bahwa tak layak bagi kami bermudah-mudah dikarena khawatir hal itu akan mengikis kadar rasa malu kalian kepada kami.

Mungkin kalian pernah merasa risih ketika kami tidak memperhatikan wajah ketika berbicara dengan kalian?

Padahal memandang kalian ketika berbicara adalah mudah bagi kami,

Namun dengan memalingkan wajah, kami berharap agar kalian akan lebih berhati-hati dalam berbicara dan menjadikan keadaan itu lebih suci bagi hati masing-masing.



***



Wahai Saudariku…

Mungkin kamu akan mengatakan aku aneh ketika aku melarangmu menelefonku

Padahal, bisa saja aku menganggkatnya setiap saat engkau menelefonku

Namun aku belajar untuk menghargai seseorang yang berhak akan mendampingimu kelak, dengan cara tidak berduaan denganmu dalam keadaan yang tidak ada yang menemani.

Mungkin kamu akan kesal apabila aku tak memberikan pesan penyemangat ketika engkau melaporkan kepadaku tentang kegiatanmu hari ini

Padahal mudah saja jika aku harus mengirimkan sebuah pesan tersebut agar membuat jiwamu menjadi lebih bersemangat mengerjakannya

Namun, keberadaanku di sekitarmu ku harap tidak menggoyahkan kesucian hatimu dengan mengirimkan kepadamu pesan-pesan yang seharusnya tidak pernah kamu terima dariku jika itu justru akan membuatmu berangan-angan.

***
Wahai Saudariku…

Bisa jadi sebuah harapan pernah terbesit dihatimu sehingga mungkin engkau akan merasa gundah ketika aku tidak pernah meminta meminangmu.

Padahal, bisa saja aku lakukan itu agar hatimu senang

Namun aku sadar bahwa aku belum siap, maka aku redamkan lidah ini untuk menyatakannya di dalam diam.

Mungkin kamu akan datang memintaku agar kamu menantiku

Padahal aku mampu mengizinkan permintaanmu itu

Namun, apakah kamu tidak merasa sakit ketika suatu saat jodohku adalah bukan dirimu? Bukankah usahamu untuk bersamaku dengan cara menantikanku adalah sia-sia?

Atau mungkin saja kamu akan merasa gelisah ketika aku tidak pernah memintamu menungguku

Padahal bisa saja permintaan itu akan engkau indahkan ketika aku memintanya kepadamu

Namun aku mencintaimu atas dasar kesucian, maka aku tidak akan memintamu untuk itu hanya karena ingin mempersilahkan laki-laki shaleh lain untuk meminangmu

Bukankah kesucian yang aku inginkan untuk menikahimu? Jika demikian, maka lebih baik engkau menikah kepada laki-laki yang telah siap meminangmu tanpa harus membuatmu menunggunya.

Atau bisa jadi, kamu bosan karena terlalu lama menungguku untuk menyatakan sebuah ungkapan-ungkapan indah kepadamu

Padahal, bisa saja aku menyatakan itu untuk menyenangkan hatimu

Namun, Diam adalah caraku mencintaimu karenaNya, berharap hal itu lebih memelihara kesucian hatiku dan hatimu setelahnya…"


(ibrah)

So, baru hambe tahu betapa sukarnya hendak menjaga hati. Bagaimana hati itu kata , badan perlu akur. Sebab itulah remaja sekarang ramai yang nak 'couple2' ni. 
So, hambe ingatkan. Setting betul2 hati. Kalau perempuan itu tidak menjadi jodoh kita, tp bidadari akan sentiasa menunggu kehadiran kita kepadaNYA.
Tapi kenapa ramai dah Couple2 ?? sebab x nak kat bidadari kot.!!
Tahukah anda,
Nabi s.a.w bersabda maksudnya : "Setiap lelaki yang masuk Syurga akan diberi 72 bidadari; tidak peduli pada umur berapa dia mati, ketika dia masuk Syurga dia akan menjadi seorang berumur 30 tahun dan tidak akan tambah tua. Lelaki di Syurga akan diberi keperkasaan yang sama dengan keperkasaan seratus orang lelaki." (Hadis Riwayat Tirmizi)

Buat masa sekarang. Just tunggu bila seruan dah sampai. Masa tu, bidadari pulak jeles. Amekaw. 

  p/s: Get de ibrah from this.

Sunday, 20 November 2011

Angguk2 - Geleng2 ???

Hari ni, cafe x berapa nak laku. maybe sbb hambe tidak menghadirkan diri untuk ke sana. Dengan penuh rasa tawadhu' , hambe buat keputusan yg amat meyakinkan. Tarik nafas. Dengan niat kerana Allah, hambe berpuasa sunat hari ini Ya Allah.

Tp, Ibrah Cafe tidak seperti Cafe lain. Sentiasa laku jika ada insan yg sudi datang bersinggah. Menikmati hidangan hari ini. Bertajukkan 'Angguk2 - Geleng2'. X pelik pun tajuk ni, hambe cuma mahu berkongsi Ibrah daripada perbuatan tersebut. Seakan-akan lembu la pulok. Tidaklah!! Lembu buat begitu sebab nak halau lalat kot.

Manusia melakukan sedemikian, boleh dikatakan sedemikian . Mengapa pulok?? Sebab kalau lalat hinggap di atas hindung, mesti manusia 'Angguk2 - Geleng2 bukan?? (gurau jer).

Apa jawapan nye?? Oleh yang demikian, hambe sukacitanya ingin berkongsi kisah yang terkandung ibrah daripada seorang tokoh yang bernama Zulkifli Muhammad. Seorang tokoh INTELEK masa zaman sebelum Merdeka lagi.

Apa kaitan dengan tokoh ni pulok????? Berhenti dari menggaru kepala . Ingat kembali sejarah yang telah kita baca masa zaman SPM dulu. Dalam buku teks sejarah ada tertulis nama tokoh ni. Ingat lagi bukan?? Tak silap, hanye 1/100++ jer ditulis nama beliau dalam buku teks. 

Nama penuh beliau Zulkifli bin Muhammad dilahirkan pada 22 Mac 1927 di Kota Lama Kiri , Kuala Kangsar, Perak. APIUM untunglah APIUM, majoriti orang Perak semuanya. Jadi boleh la berkenalan dengan 'senior' kita yang hebat ni.

Bapa beliau bernama Abu Zulkifli...(smile) ...Muhammad bin Arshad seorang kerani besar di Rumah Sakit Umum. Ibunya pula bernama Ummu Zulkifli...(smile).... Arbaiyyah bnti Muhammad, seorang suri rumah.

Zulkifli Muhammad mengalami ujian yg besar dalam hidupnya semasa beliau berusia 2 tahun.Beliau diserang penyakit polo. Hal ini menyebabkan sebelah kaki dan tangan beliau lumpuh. Namun, apabila sampai masa bersekolah beliau menggunakan peluang itu dengan baik walaupun beliau cacat.

Senarai tempat beliau bermadah pujangga ilmu :
-Sekolah Melayu Parit, Perak.
-Sekolah Agama Madrasah Aziziah , Parit.
-Madrasah Idrisiah , Bukit Chandan , Kuala Kangsar, Perak.
-Universiti Al Azhar (Undang-Undang)

Semasa beliau di Uni AL Azhar, beliau trpaksa pulang ke tanah air kerana disahkan menghidap penyakit buah pinggang. MasyaALLAH.. Fortunately, beliau sempat mempelajari ilmu sains sosial di Uni Amerika, Kaherah serta mendapat tarbiyah secara langsung daripada Imam Hasan Al Banna. Beliau terlibat dengan gerakan Islam Mesir, Jamaah Syubban al Muslimin.

Rasailah kepahitan perjuangan tokoh ini wahai sahabatku. Walau dalam keadaan sakit dan lumpuh lagi, beliau tetap memperjuangkan serta mengisi roh beliau dengan ilmu . Hambe sangat mengagumi beliau. Namun, sepastinya, pahit hanya didunia, tapi Manis Tidak Terkata apabila berada di Syurga kelak. InsyaALLAH.

Seterusnya, beliau aktif menggerakkan Gabungan Pelajar-pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) . Beliau bersama rakannya Aminuddin Baki menjalankan kegiatan itu sejak tahun 1952. Beliau dilantik memegang jawatan sebagai Naib Yang Di Pertua GPMS.


Beliau mempunnyai ketokohan dalam berpidato. Ilmu pengetahuannya yang luas menyebabkan idea-idea yang diutarakannya semasa berpidato menarik perhatian para  pendengarnya. Lagi-lagi, beliau berjaya meaikkan semangat orang Melayu pada mas itu supaya bangun menentang penjajah Inggeris

Zulkifli Muhammad mula berjinak-jinak dalam bidang politik dengan menyertai UMNO. Pada waktu itu, UMNO dipimpin oleh Dato' Onn Jaafar. Memang hebat la UMNO 'masa tu'. Respect jiddan. Pada ketika itu, pihak Inggeris sedang rancak dengan gagasan Malayan Union. Ahli-ahli UMNO dan para pejuang termasuk Zulkifli Muhammad menentang keras gagasan Malayan Union. Betapa cerdiknya orang Melayu ketika itu. Walaupun orang Inggeris suruh orang Melayu bersatu (union) , tapi tidak dilayan sama sekali. Sampai sekarang ni pun, masih ada lagi 'suruhan' untuk bersatu. Tidak cukup bersatu lagi kah Umat Melayu kita bersatu?? Setakat gaduh2 rebut lembu, tidak perlulah masalah itu nak dikecohkan. Sifat orang Melayu kan suka bermaafan.

Namun, demi mencelikkan lagi fikiran kita, hambe sukacitanya hendak mengecohkan kata yg dipetik oleh tokoh ini, Zulkifli Muhammad, katanya,

'Kita tidak kurang tukang angguk, kita tidak kurang tukang geleng,
Tetapi kita kurang orang yang hendak membuat apa yang sudah diangguk,
dan orang yang mencegah apa yang sudah digeleng. " 

Last but not least, semoga para pembaca dan sahabat sekalian dapat mengambil ibrah daripada kisah tokoh kita ini. SO, itulah jawapan nya. Sangat menusuk Qalbu bukan. Berhentilah angguk2-geleng2 kepala ni, jika tiada tindakan selanjutnya.

Nak dalil quran? Nah.. 'Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tiada kamu kerjakan.' Assof ayat 3.
Waallahualam.

Saturday, 19 November 2011

After Lunch

Dalam masa yang amat singkat, setelah menikmati hidangan Nasi Berlaukkan Ayam Masak Pedas Original made in Kelantan , Malaysia. Alhamdulillah, enak x terkata.,,hambe terus meloloskan diri terus ke bilik 224 , dibuka pintu tertulis nya disitu Jejak Sunnah .

Teringat hambe semasa majmuah/kelas hambe menyertai Program Hari Kesihatan anjuran MPP APIUM untuk mengadakan exhibition . Kelas hambe yang dikenali sebagai APIDS, Science Class dan Minority Class,  membawa pengisian ilmu yg agak berbeza berbanding dengan kelas majoriti pelajarnya yang lain. Hanya mereka yg bergelar pelajar APIUM shj mengetahui akan hal minor n major ni.. (senyum) ..

Berbalik kembali kondisi hambe tadi , mengenang kembali kisah pada Hari Kesihatan tempoh hari. Ibrah Cafe hambe hari ini hendak menukilkan apa yg telah kami siarkan fakta2 dan informasi yg selalu bermain di gendang telinga manusia, namun, tidak ketahui apakah IBRAH disebalik perkara yang acap kali didengari.

Hence, hambe suka menggunakan medium Blog Ibrah Cafe ni untuk kita bersama mengambil iktibar / pengajaran daripada Hadis Nabi Mulia Muhammad SAW, mafhumnya,

'Bahawasanya nabi melarang daripada bernafas di dalam bekas (makanan atau minuman) dan meniup di dalamnya.'

Anda semua boleh rujuk dalam kitab Sahih Al Jami', riwayat al Tarmizi dan Abu Daud.

Al-Syaukani dalam Nail al-Awtar ketika mensyarahkan perkataan Nabi saw : 'atau meniup di dalamnya' berkata : 'yakni meniup di dalam bekas yg dia minum , dan bekas itu merangkumi bekas makanan yg panas, bahkan hendaklah bersabar sehingga makanan itu sejuk.'

Al Allamah al Manawi di dalam Faidh al Qadir (6/346) pula berkata: 'Meniup makanan yg panas menunjukkan kegopohan sekaligus menunjukkan keburukan, tidak sabar dan mencacatkan muruah'.

Larangan bernafas dan meniup di dalam bekas makanan dan miuman ini adalah makruh , jika ada keperluan yg mendesak utk makan atau minum dengan segera , maka tidak mengapa melakukannnya. Al Allamah al Mawardi al Hambali didlam al Insaf (8/328) berkata : 'Kata alAamidiy : Tidak dimakruhkan meniup makanan yg panas.' Aku (alMawardi) berkata, ' ia benar jika ada keperluan utk makan pada ketika itu juga.'

So, anda semua boleh nampak apa yg hendak hambe sampaikan. Mengikut apa yg pernah hambe belajar mengenai pernafasan. Kita akan mengeluarkan gas CO2 (karbon dioksida) . Gas yg dilepaskan itu akan bercampur dgn makanan dan minuman kita kalau kita hembus. Maka boleh diumpamakan anda memuntahkan udara, kemudian telan kembali.... Geli! Geli!

Justeru, x payah la nak hembus2 bila hendak memulakan suapan. Bukan bermaksud hambe melarang, akan tetapi, sebagai IBRAH buat kita supaya tidak memasukkan kembali apa yg telah dikeluarkan. Tunggu sampai makanan jadi sederhana panas.. Islam pun mengajar kita supaya bersederhana bukan??

Nasib baiklah hambe makan lunch tadi tidak melakukan demikian..
Silalah ambil Ibrah ni sahabat sekalian.

Ibrah daripada Sayyid Qutb

Terlihat tubuh badan sahabatku menyandar di atas bangku yang penuh kelembutan, sambil menikmati secawan Teh Boh yang diambil daunnya dari Cameron Highland , riang di hati hambe menjadi gulana apabila keadaan yang begitu selesa itu mengaburi hati hambe untuk rasa bersyukur..

Lantas, tersingkap di benak fikiran hambe, lalu mengeluar kejernihan air mata membasahi pipi mengingatkan kembali kisah seorang tokoh. Tokoh Pejuang Agama yang bernama Sayyid Qutb.


Setelah menghirup lagi secawan Teh , dengan rasa penuh tawadhu', hambe pergi duduk bersebelahan dgn sahabtku ini namanya Ilmi Aluri.. Lalu hambe menyatakankan hadaf bicara utk kesini supaya bersama-sama menghirup air 'jasa seorang tokoh pejuang agama ' untuk dimasukkan kedalam rohani kami bersama.

Kemudian, hambe terus mengisahkan kepada sahabatku tentang kisah tokoh ini yang bernama Sayyid Qutb Ibrahim Hussain Shazali, bagi melepaskan ungkapan gulana menjadi IBRAH kepada sahabatku.

Tokoh ini terlibat dengan Ikhwanul Muslimin yg diasaskan oleh Imam Hasan Al Banna. Beliau mnjadi tonggak pergerakan Ikhwan selepas pembunuhan Imam Hasan Al Banna. Beliau dianggap org yg paling berpengaruh dalam kritikannya pada Barat.

Sejak tahun 1951, beliau menjadi penulis / ketua editor dalam akhbar Ikhwanul Muslimin Al-Da'wah.
Pada tahun 1954, beliau ditangkap sebanyak dua kali oleh pemerintahan Jamal Abdul Nasser atas tuduhan berkonspirasi menentang kerajaan.

Pada Julai 1955, peristiwa sangat menyayat hati hambe ,beliau dijatuhkan hukuman penjara selama 15 tahun di Penjara Jarah, Mesir. Semasa dipenjara , beliau bersama ribuan lagi ahli Ikhwan diseksa oleh rejim pemerintah. Beliau sempat menghasilkan 2 buku iaitu Hadzha al Din dan  Al Mustaqbal li Hadzha al Din.

Selepas pembebasannya, beliau menulis bukunya yang trkenal Maalim Fi al Tariq dan sebuah tafsir Quran Fi Zilalil Quran . 8 bulan setelah itu, beliau ditangkap kembali bersama adik beradik dan ribuan lagi ahli Ikhwan lain. Beliau dijatuhkan hukuman gantung pd 29 Ogos 1966. Beliau meninggalkan di belakang beliau 24 buah buku sebagai sumbangannya di dalam dakwah.

Begitulah perjuangan Sayyid Qutb. Kerajaan merasa terancam dengan hasil buku yang dihasilkan beliau sehingga sanggup melakukan kezaliman ke atas beliau. Astaghfirullah.... Xde nak rehat2, sambil sandar2 atas kerusi dan bagai2..

So, sama2 lah kita ambil IBRAH dari kisah Tokoh ini. Sahabat hambe tadi merasa amat menyesal. Kepiluan sangat menusuk di qalbu. Dia kini sentiasa berusaha untuk study supaya boleh jadi mcm Sayyid Qutb ni.  Sekarang berada di KMM.. Selamat Maju Jaya. Berjuang Tegakkan Islam.

Wabillahi Taufiq wal hidayah, wasaalam..

The Cafe Of Ibrah

Assalamualaikum..
Before I continue my next post.. Let me describe about my purpose of this blog..

Im just use the Manglish language due to im not the expert one. But this is not mean that im agree with PPSMI k.

Back to the title...

Sukanya saya untuk menyingkapkan maksud sebenar yg ingin disampaikan daripada nama Ibrah Cafe adalah..
Pertama, sebagai metode menyampaikan ilmu pengetahuan dgn suasana seperti berada di Cafe.. Kenapa cafe?? Kebanyakan manusia melihat cafe ni suatu tempat istirehat, relaks,  dan santai . Bayangkan ! . Sekarang, cuba kamu pejam mata............................= =........................... Nikmat bukan??? Jadi, minda mudah menerima ilmu ketika itu.

Kedua, medan perkongsian pendapat. So, kalau ada sebarang komen. Silalah komen. Ketahuilah, Ikhtilaf itu rahmat .

Ketiga, kerana Islam itu melahirkan tokoh. Tokoh yg acap kali kita sebut2, tetapi, jarang kita mengetahui kisah teladan yg ada pada mereka,. Tapi, kalau nak tahu mengenai Sirah Nabi, InsyaALLAH...


Akhir kata, semoga segala apa-apa yg di'post'kan semuanya dirahmati ALLAH. Yang penting, buka fikiran untuk menerima pendapat orang lain. Tidak susahpun, cuma mengucapkan syahadah serta istighfar. Ingat, Islam itu Syumul. Tiada perkara yg trkandung didalam AlQuran itu boleh ditolak. Thats All. Wabillahi Taufiq, Wassalam.